Sabtu, 13 Disember 2014

contoh karangan hubungan etnik

Dasawarsa ini, sama ada kita sedar atau tidak lantaran terlalu dihidangkan dengan pembangunan negara yang semakin gah di persada dunia. Namun, disebalik itu, kita acapkali tersentak oleh pelbagai permasalahan etnik yang beronal yang dicetuskan oleh rakyat kita sendiri. Malaysia adalah sebuah negara yang terdiri daripada pelbagai bangsa, keturunan dan agama. Majoriti masyarakat di Malaysia ialah berbangsa Melayu, Cina, India serta Sabah dan Sarawak. Masyarakat yang pelbagai etnik ini hidup dengan aman dan mengamalkan kepercayaan dan budaya masing-masing secara bebas dan saling menghormati antara satu dengan yang lain. Natijahnya, inilah izhar, sumber kekuatan perpaduan atau integriti di Malaysia. Terdapat pelbagai impak kepada saya apabila belajar subjek Hubungan Etnik tersebut.
Antara yang telah saya pelajari sepanjang mengambil subjek Hubungan Etnik USK 1022 ialah pemahaman tentang hubungan etnik di Malaysia dan konsep asas hubungan etnik. Bagi tujuan memahami sifat, bentuk dan jenis interaksi dan hubungan antara etnik di Malaysia secara khusus, beberapa elemen penting hendaklah diberi perhatian. Elemen-elemen tersebut adalah termasuk sejarah, sosial dan budaya, ekonomi, politik setempat, bahasa, sentimen serta psikologi. Jika tiada elemen tersebut maka terbentuklah golongan proletar maka, Malaysia tiada lagi obligasi terhadap integrasi.
Namun demikian, suatu hakikat yang tidak boleh dikesampingkan ialah pendidikan dan hubungan etnik juga saya telah pelajari. Kesatuan etnik hanya dapat dicapai melalui interaksi sosial. Lebih erat interaksi sosial yang dibentuk antara etnik, maka semakin kukuhlah perpaduan atau integrasi serta persefahaman rakyat di Malaysia. Izharnya, melalui pendidikan peranannya yang sangat penting untuk meningkatkan interaksi sosial dalam kalangan pelajar yang majmuk. Seyogia, persekitaran pembelajaran perlulah bersifat multietnik supaya pelajar pelbagai etnik dapat berinteraksi antara satu sama lain. Deduksinya, proses pengajaran dan pembelajaran di Malaysia perlulah berorientasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan supaya integrasi dapat dicapai.
Pada waktu yang sama, pembangunan politik dan hubungan etnik ke arah 1 Malaysia juga termasuk dalam silibus subjek Hubungan Etnik. Pelbagai metod untuk melestarikan hubungan etnik yang harmonis selaras dengan perkembangan politik merupakan cabaran yang dihadapi oleh Malaysia yang multietnik. Masyarakat di Malaysia telah mengharungi tahap  kerenggangan, ketegangan, pertelingkahan antara etnik sehinggalah ke arah penyatuan dan keharmonian etnik sejak zaman penjajahan sehinggalah sekarang. Kerajaan telah berhempas pulas dan kerah tenaga dengan menggabung jalinkan elemen untuk menyelesaikan masalah yang wujud untuk mempercepatkan proses ideologi  1 Malaysia. Natijahnya, kita perlulah memberikan keharmonian, kesefahaman, kemesraan, kesepaduan untuk diwujudkan dalam diri masing-masing serta menghayatinya  dan dapat diteruskan dari generasi ke generasi yang seterusnya.
Dalam pada itu, pluraliti masyarakat dalam sejarah Malaysia mengajar tentang bagaimana Malaysia mempunyai berbilang kaum. Kepelbagaian kaum terbentuk dengan perdagangan, penjajahan dan perkahwinan. Kedatangan orang Cina dan India dibawa masuk sebagai buruh oleh British ke Tanah Melayu menyebabkan berlakunya masyarakat majmuk dan pertembungan budaya. Proses asimilasi dan amalgasi menyebabkan terbentuk komuniti baru di  Tanah Semenanjung Melayu. Nah outputnya, seperti masyarakat Melayu-Arab, Peranakan Cina (Baba dan Nyonya), India Muslim, Peranakan Jawi, Serani dan lain-lain.

Pengitlakannya, dalam konteks Malaysia, perdamaian adalah sinonim dengan perpaduan dan perpaduan pula sinonim dengan hubungan etnik yang baik. Jika kita menyokong perdamaian, maka kita haruslah menyokong perpaduan dan usaha-usaha untuk meningkatkan kualiti hubungan etnik di negara ini. Program-program seperti hubungan etnik di intitusi pengajian tinggi akan memberi impak yang positif kepada pelajar. Para pelajar perlulah meluaskan horizon pemikiran kerana melaluinya membawa vital dan kemaslahatan dan bukannya membawa atma yang bobrok terhadap integriti. Ianya pelulah dilakukan dengan nawaitu yang sahih dan sokongan masyarakat komuniti  yang komited kepada percintaan perpaduan dan perdamaian. Tiada ubat yang tiada penawarnya, maka langkah-langkah yang konkrit, sistematik dan pragmatik harus dijalankan secara berterusan agar perpaduan integriti antara multietnik dapat diteruskan sehingga selamanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan